Mají Mojžíše a Proroky, ať poslouchají je!
Lukáš 16:19 – 31 „Byl jeden bohatý člověk, oblékal se do purpuru a kmentu a každého dne skvěle hodoval. Byl také jeden žebrák jménem Lazar, který ležel u jeho vrat plný vředů a toužil se najíst aspoň tím, co spadlo ze stolu toho boháče. Dokonce i psi přicházeli a lízali mu vředy. Jednoho dne ten žebrák zemřel a andělé ho odnesli do Abrahamova náručí. Zemřel i onen boháč a byl pohřben. Když v pekle pozvedl v mukách oči, spatřil v dálce Abrahama a Lazara v jeho náručí. ‚Otče Abrahame,‘ zvolal boháč, ‚smiluj se nade mnou! Pošli Lazara, ať smočí koneček prstu ve vodě a svlaží mi jazyk, vždyť tu v tom plameni hrozně trpím!‘ ‚Synu,‘ odpověděl Abraham, ‚vzpomeň si, že sis v životě užil dobrých věcí, tak jako Lazar zlých. Teď ho tedy čeká potěšení, ale tebe trápení. Navíc mezi námi a vámi zeje veliká propast, aby ti, kdo by si přáli přejít odsud k vám nebo se snažili dostat odtamtud k nám, nemohli.‘ On na to řekl: ‚Prosím tě, otče, pošli ho tedy do mého otcovského domu. Mám pět bratrů – ať je varuje, aby i oni nepřišli do tohoto místa muk!‘ ‚Mají Mojžíše a Proroky,‘ řekl Abraham. ‚Ať poslouchají je!‘ ‚To ne, otče Abrahame,‘ boháč na to. ‚Kdyby k nim ale přišel někdo z mrtvých, činili by pokání.‘ On mu ale řekl: ‚Když neposlouchají Mojžíše a Proroky, nepřesvědčí je, ani kdyby někdo vstal z mrtvých.'“
Slyšel jsem mnoho interpretací tohoto místa, přičemž vždy byly vysvětleny s jedním závěrem: „toto místo potvrzuje, že pokud neuvěříte v Ježíše Krista, nebo pokud nenaplníte Boží představu o vašem životě s ním, jdete po smrti do pekla.“
Co je tu však skutečně psáno? Co říká Abraham, jako důvod boháčova a Lazarova posmrtného stavu?
„Vzpomeň si, že sis v životě užil dobrých věcí, tak jako Lazar zlých. Teď ho tedy čeká potěšení, ale tebe trápení.“
A pojďme dále. Po krátkém rozhovoru začne boháč Abrahama prosit, aby vzkříšením Lazara varoval jeho bratry, aby se nedostali na stejné místo muk, tak jako on. A jakou že dostává odpověď? „Mají Mojžíše a Proroky, ať poslouchají je!“
Kdo že dostal Mojžíše a Proroky? Že by pohané? Že by křesťané? Že by současný nevěřící Svět? Ne! V bibli vidím, že pouze a jedině Židé, případně ti, kdo k „židovství“ konvertovali. Přistoupím-li k tomuto příběhu jednoduše, vidím, že hovoří o těch, kteří dostali „Mojžíše a Proroky“. Nikoliv o pohanských národech, nikoliv o současném světě. Jak to mohu povědět? S pohany ani současným světem Bůh Mojžíšovu smlouvu neuzavřel / tedy nedostali ani Desatero.
Žel, z osobních rozhovorů vím, že mnoho křesťanů automaticky bere, že události v evangeliích již spadají do období nové smlouvy. Vždyť v bibli mají tyto knihy zařazeny až za oddělující stránkou s nápisem „Nová smlouva / Nový zákon“. No není tomu tak, Ježíš přišel v období „Staré smlouvy“ k těm, kteří dostali „Mojžíše a Proroky“, tedy k Židům. Sám říká, že byl poslán jen ke ztraceným ovcím z lidu Izraele. (Matouš 15:24) Pro uklidněni však napíši, že to neznamená, že by Ježíšova slova, psaná v evangeliích, nebyla pro naše ponaučení. Samozřejmě, že ano, nic méně, bez respektování skutečností, v jaké době a ke komu Ježíš mluví, budeme mít ve výrocích bible solidní zmatek – což ostatně potvrzuje i řada kázání a výkladů bible, snažících se každý výrok napasovat na současný stav – tedy církev i svět.
Takže, je mi líto, nevidím zde nic o víře či přijetí Ježíše Krista, nevidím zde nic o znovuzrození, nic o modlitbě spasení, žádnou parafrázi pro evangelium, žádné oslovení pohanských národů, tedy kohokoliv mimo Zákon. Nevidím zde ani to, že by cesta křesťana do nebe, vedla skrze bídu a utrpení, protože toto místo nehovoří o křesťanech ani o nebi. Vidím zde napsány zcela jiné důvody, proč se boháč i Lazar dostali tam, kam se dostali. Obojí souviselo s „Mojžíšem a Proroky“ a jejich zachováváním. Tedy nic z toho, co mohu slyšet v novodobých výkladech, snažících se varovat nebo zastrašit či „motivovat“ peklem „nekřesťany“, případně „neposlušné křesťany“.
Nemám zájem tímto článkem něco popírat ani odpovídat na to, jak je to s těmi, kterým „Mojžíš a proroci“ dáni nebyli (i když zajímavé odpovědi se nabízí ???). Spíše bych rád povzbudil, abyste si při čtení bible všímali i takových detailů, které jsme, díky interpretační slepotě, přestali vidět, nebo si jich ani nikdy nevšimli a společné s Bohem objevovali skutečný rozsah Ježíšovy vykupitelské oběti, která mnohonásobně převyšuje to, co jsme si do dnešního dne mohli pomyslet.