„Poslední“ pokolení

Jedním důležitým vodítkem celé eschatologie je správné pochopení a definice „onoho pokolení“, které Ježíš myslel. A to z důvodu toho, že všechny záležitosti tzv. konce světa (správně konce věků), se měli odehrát za života jednoho pokolení. Ti zasvěcení lidé v onom pokolení se učí od pučícího stromoví – tedy že se plní ony předpovědi – a blízko je léto, tedy příchod Syna člověka.

Ti, kteří tvrdí, že dnes jsme v tzv. poslední době, zároveň musí tvrdit, že jsme to ono poslední pokolení, které zažije všechny ty předpovídané věci konce světa (správně konce věků). A ti, kteří předpovídali události vedoucí ke konci světa a např. k následnému milléniu v roce 1000 n.l., 1567, 1892 nebo 1988 (těch předpovědí bylo v našem letopočtu na mnoho stovek), také říkali, že oni jsou dozajista ta poslední generace (to pokolení). Ta poslední generace navíc zažije nebo bude součástí všech věcí, určitě všech, o kterých mluvil Ježíš v Matouši 24 a 25 a samozřejmě všech těch pečetí ze Zjevení apod.

Proč to každý musí spojit s jedním pokolením? Protože Ježíš v evangeliích na několika místech (např.Matouš 24,34), prohlásil: Amen pravím vám, že určitě nepomine toto pokolení (γενεα αυτη), dokud se toto všechno nestane. Tohle Ježíš prohlašuje při líčení událostí, které nastanou v rámci procesu tzv. konce světa (správně konce věků).

Je tedy patrné, že ten, kdo správně definuje poslední generaci, najde i odpověď, která je pro mnohé tak palčivá.

Poselství Jana Křtitele a Ježíše bylo od začátku na jednu stranu osvobozující, na stranu druhou jasně zaměřeno, proti právě žijícímu pokolení. Plemeno zmijí, kdo vám ukázal jak utéct před následujícím hněvem? (zde je jasně definováno, že se blíží Den hněvu a evidentně je zastihne)

Už má (Ježíš) v ruce lopatu i pročistí svůj mlat a shromáždí pšenici do sýpky. Plevy však bude pálit neuhasitelným ohněm (všechny Ježíšovy odkazy na Gehenu, na sběr pšenice a koukolu na konci věků, podobenství o Rozsévači, odkaz na bělící se lány a vyhnání dělníků na žeň, ten hněv – prostě na soudy na konci věků a zjevně týkající se jich – tedy TÉ GENERACE).

Ke kořeni stromů už dopadá sekera, každý strom, který nenese ovoce, bude poražen a vhozen do ohně. Tedy stále tentýž motiv. Nevěsta musí být ozdobena dobrými skutky.

Ke komu mám přirovnat toto pokolení – O Janovi říká, že je posedlý, o mně (Ježíši) říkají jsem opilec – ovšem moudrost je ospravedlněna svými skutky. Jinými slovy toto pokolení úplně přestalo vnímat a nerozezná nic. Královna Jihu na soudu (evidentně blížícím se) povstane na soudu s tímto pokolením a odsoudí ho, protože rozeznala kdo je Šalomoun a zde je někdo víc.

Učedníkům říká – vám je dáno znát tajemství nebeského Království, ale jim není, aby se na nich naplnilo proroctví Izaiáše, aby hleděli a neviděli. Tady je skutečný význam, v dnešní době nesmyslného učení o vyvolení a zavrhnutí (kalvinismus, novokalvinismus) – ano byli takto vyvoleni k záchraně a vyvoleni k hněvu – na základě slibů Zákona. (O tyto významy se dohadovali a štěpili celé 17-té století, až do dnes). A nemuseli. Cizoložnému, zvrácenému a nevěrnému pokolení, tedy těm, kteří neměli vidět, bylo dáno pouze znamení Jonáše proroka (40 dní – 40 let na pokání a únik před konečným Božím hněvem k dovršení zákona – neboť ani čárka z něho nemohla pominout). Učedníkům v soukromí řekl těch znamení mnohem víc. A všechny se do konce života posledního učedníka – což byl Jan a bylo mu předpovězeno, že se návratu Syna člověka dožije – naplnily, beze zbytku.

Hadi! Pronásledovali jste a ještě budete proroky, které k vám posílám, budete je bičovat ve svých synagogách. Na toto pokolení (γενεαν ταυτην) bude vylita všechna spravedlivá krev těchto proroků od Abela. Jinými slovy přijde na vás Den pomsty Boha. To co dnešní hlasatelé říkají, že přijde na celý svět, mělo tento význam. Na konkrétní jedno pokolení, nádoby hněvu, mraky bez vody atd., atd.

PROČ? Protože bylo nutno zrušit chrám, odstranit Zákon, který si Izrael vybral (všimněte si, jak to Štěpán vyjadřuje ve své řeči). Dokud stál chrám, nebyla cesta do svatyně volná a to ani po ukřižování, záchrana ještě nebyla dokonána (Duch Svatý). A shromáždit celý dům Izraele ke jménu Ježíš, na svatbu, neboť ženich připravil příbytky a vrací se pro nevěstu.

I Petr ve svém proslovu po vylití Ducha svatého varoval, čiňte pokání a oddělte se od této zvrácené generace (mimo jiné použil naprosto stejná slova jako Ježiš (γενεας ταυτης)“ Proč asi? Protože na ni dopadlo vše co Ježíš, Jan Křtitel, proroci, Pavel, Petr, Jakub, Juda, Jan a další předpovídali, očekávali. Vše co se dnes vykládá sled událostí konce světa, se naplnilo na sklonku života oné zvrácené generace. Jsou o tom celá evangelia, směřují k tomu, očekávají to. Je jasné, že se jedná o jedno konkrétní pokolení a kdo přečte třeba Matouše v kuse, tak musí evidovat tu jasnou strukturu poselství, skoro celý o tom je, že jde právě o generaci Ježíšových současníků. My tedy nejsme ono poslední pokolení, byli to Ježíšovi současníci. (O tom co znamená Království nebes, zase jindy).

A my? My z toho můžeme brát takový užitek. Radost, pokoj, spravedlnost, Boží moc tohoto věku. Objevujme to, a to co Bůh prohlásil za nepotřebné, nefunkční, zbytečné – tak se k tomu nevracejme. Škodíme tím nejen sobě, ale i druhým lidem.