Můžeme Bibli opravdu rozumět? (10)
Když narazíme na 8 verš ve 2.Petrově 3.kapitole, okamžitě se nám vybaví argumentace stálých očekávatelů Ježíšova příchodu, kteří na argument naplněné naděje ihned řeknou. To nemohlo nastat tenkrát, vždyť u Pána je jeden den, jako tisíc let.
Ale položme si otázku. Psal Petr tento výrok, proto aby relativizoval časové naplnění proroctví konce? Psal to, aby tuto záležitost oddálil o několik tisíc let? Podívejme se co přesně napsal:
Jednu věc si uvědomte, milovaní: u Pána je jeden den jako tisíc let a tisíc let jako jeden den. Pán neotálí splnit svůj slib, jak si někteří myslí, ale prokazuje vám svou trpělivost. Nechce totiž, aby někdo zahynul, ale aby všichni došli k pokání. 2.Petr 3:8-9
Evidentně zde Petr parafrázuje slova žalmisty, ve kterých staví do kontrastu krátkost lidského života s věčností božské existence.
Obracíš člověka zpátky v prach, pravíš: „Vraťte se, smrtelníci, zpět!“ Před tebou přece tisíc let uplyne jako včerejšek, jak noční hodina! Spláchneš je – jsou pouhý sen, tráva, jež zítra pomine: ráno roste a rozkvétá, večer skosena usychá! Žalm 90:3-6
Je to velkolepá a působivá myšlenka a zcela v souladu s myšlenkou apoštola – „Jeden den je u Pána jako tisíc let.“ Určitě by však bylo vrcholem absurdity považovat tento vznešený poetický obraz za kalkul a rozkaz k úplnému přehlížení definic času v prorockých předpovědích.
Má to naznačovat, že Bůh má ve svém jednání s lidmi dvě váhy, a že v Jeho způsobu komunikace existuje libovolná dvojznačnost a variabilita, která znemožňuje říct, kdy se prorocké věci stanou? Má to znamenat, že den nemusí znamenat den, ani tisíc let, tisíc let, ale že to může být libovolně tak, či tak? Pokud by tomu tak bylo, nemohla by být možná žádná interpretace proroctví; bylo by zbaveno veškeré přesnosti a dokonce i veškeré důvěryhodnosti.
A protože se hlavně říká den jako tisíc, úplně se zapomíná, že Petr mluví i o opačném počítání. Dle této logiky by jsme si museli začít klást např. tyto otázky:
Údajné tisícileté království – je to vlastně jen jeden den (1 000 let za den) nebo je to vlastně 365 000 000 let (jeden den za 1 000 let)?
Kristovo 3denní vzkříšení – bylo to ve skutečnosti jen 0,710 136 sekundy (1 000 let jako den) nebo to bylo ve skutečnosti 3 000 let (jeden den jako 1 000 let)?
A co dělat se stovkami veršů, které mají tento druh časových prohlášení: krátce, po ruce, blízko, ve dveřích rychle atd. ? Jak můžete správně určit načasování JAKÉKOLI události?
Bible však takové metody výkladu ani náznakem nepodporuje. Věrnost je jedním z atributů, které se nejčastěji připisují „Bohu, který dodržuje smlouvy“, a božská věrnost je to, co apoštol v této pasáži potvrzuje.
Je zřejmé, že cílem apoštola je poskytnout svým čtenářům nejsilnější jistotu, že hrozící katastrofa posledních dnů byla v samém předvečeru naplnění. Pravdivost a věrnost Boha byly zárukami přesného provedení slibu. Interpretovat ten čas jako proměnlivou veličinu v Božím zaslíbení, by znamenalo zneplatnit jeho vlastní učení, kterým bylo, že „Pán neotálí naplnit svůj slib.“
Zůstaňte ve spojení, protože se můžete dozvědět další, velmi zajímavé informace.