Vždyť je to napsáno v Bibli, ne?

Pokud otevřu první knihu Bible, mohu velmi rychle najít pasáž: „Přede mne přišel konec všeho těla, protože země je plná jejich násilí. Hle, zničím je spolu se zemí. Udělej si archu…“ (Genesis 6:13-14)

Znamená to, že si mám začít shánět dřevo, stavět archu a shromažďovat zvířata, když to stojí v Bibli a když to řekl Bůh? Myslím, že toto nikoho nenapadne. Víme přeci, že to Bůh řekl Noe, a že mu to řekl za zcela jasně popsaných okolností. Pokud čteme dál, zjistíme, že Noe se podle tohoto slova zařídil a díky tomu byl on i jeho rodina zachráněni. Jinými slovy, dočteme se, že se vše stalo tak, jak to Bůh pověděl a na víc, zjistíme, že se již nikdy nic takového, kvůli člověku, se zemí nestane. Když by tedy za námi přišel nějaký člověk, který by se nás snažil přesvědčit, že se Bůh na nějaký další masakr či zničení chystá, nebrali bychom ho vážně, protože víme, co je napsáno, a není v té věci, o čemkoliv dalším diskutovat. Dokonce si troufnu povědět, že jste nikdy nenarazili na člověka, který by se pokusil toto místo Bible vykládat tak, že ta událost se může znovu stát, protože to místo ve skutečnosti bylo myšleno ještě i jinak, než jak můžeme číst.

Pojďme se podívat ještě na další zajímavé místo:

„Také povstanou mnozí lživí proroci a mnohé svedou. A protože vzroste bezzákonnost, ochladne láska mnohých. Ten však, kdo vytrvá do konce, bude zachráněn … Neboť tehdy bude velké soužení, jaké nenastalo od počátku světa až do nynějška, a nikdy již nenastane. A kdyby nebyly ty dny zkráceny, nebylo by zachráněno žádné tělo; ale kvůli vyvoleným budou ony dny zkráceny. (Matouš 24:11-13 a 24:21-22)

Jistě jste poznali, že jde o Ježíšova slova, která zní minimálně stejně naléhavě, jako slova řečená v úvodu tohoto článku. Ovšem, oproti příběhu z knihy Genesis, tato Ježíšova slova, již u řady lidí vyvolávají zvláštní pocity, častěji spojené s nejistotou a obavami, či přímo strachem. Proč? Protože přístup k těmto místům je zcela jiný, než jak tomu je v případě příběhu Noe. Je to přeci v Bibli a na víc, Ježíš to řekl, proto je to pravda, určitě se to stane, a my se podle toho musíme zařídit.

„Pozor, přijde bezzákonnost, a tento nebo tamten je lživý prorok, který přišel svést mnohé, a pokud jej budeš poslouchat, ochladne tvá láska a nevytrváš. Čiň tedy pokání, dřív než přijde velké soužení, antikrist, čipy, 666, protože tehdy už tu církev – snad, možná, doufám – nebude a tedy můžeme si před těmi hrůzami zachránit vlastní kůži.“

Žel, tak zní nemálo evangelizačních proslovů a církevních kázání, snažících se „motivovat“ nevěřící k víře, věřící pak k velké ostražitosti, větší zavázanosti tomu zaručeně pravému učiteli, který všechny falešné proroky vždy zaručeně dobře a včas odhalí. A tak v úzkostlivém bezpečí snad jednoho dne budeme shledáni hodnými vstoupit do nebe, protože, jak jsem napsal, tak je to přeci v Bibli.

Ježíš však neřekl jen pár uvedených veršů, které jsou tak často a s oblibou zmiňovány. Tak, jako příběh v knize Genesis, je dobré si i toto místo přečíst celé. Zjistíme totiž, že Ježíš pokračoval dále a řekl: „Amen, pravím vám, že určitě nepomine tato generace, dokud se toto všechno nestane.“ (Matouš 24:34)

Takže je na Vás, pro co se rozhodnete. Budete věřit, že tak jako Bůh kdysi hovořil k Noe, Ježíš i zde hovořil k Židům, a že tak jako se Boží slova naplnila za života Noe, naplnila se i slova řečená Ježíšem přesně, jak to Matouš, Lukáš i Marek zaznamenali? Tedy dříve, než pominula generace, ke které v té době Ježíš hovořil? Anebo přistoupíte na hru, kdy se necháte přesvědčit o tom, že to Ježíš myslel jinak, že jde určitě o nějakou jinou generaci, než ke které tehdy mluvil, že je nutné jednotlivé verše této kapitoly chápat v různých kontextech, protože se podle našeho chápání některé věci ještě nestaly, a tedy nás stále ještě čekají? Je to na Vás, co si z těch míst vyberete a necháte na sebe naložit.

Můj prostý přístup mi říká, že nás nic takového nečeká. Věřím tomu, co je napsáno. A pokud jsou věci, které mi připadají, že se doposud nenaplnily, i když Ježíš říká, že ano, pak raději zreviduji své chápání těch domněle nenaplněných věcí, protože to zřejmě nebude tak, jak se mi mnoho učitelů v minulosti snažilo vysvětlit.

Na závěr znovu uvedu slova Milese Coverdala (1488-1569), anglického církevního reformátora, překladatele Bible.

Bude pro vás snadnější porozumět Písmu, pokud poznáte nejen to, co je řečeno nebo napsáno, ale také, kdo komu psal, jaká slova použil, v jaké době a kde psal, s jakým úmyslem a za jakých okolností psal a s ohledem na to, co tomu předcházelo a také co následovalo.